GOTLANDS TIDNINGAR 030918
text: Bengt Valentinsson


Visbykonstnären Zigge Holmgren har monterat in Lars Nittves porträtt hos alla eleverna i Tillbergs målning från 1971,
"Blir du lönsam, lille vän?". Den nya manipulerade bilden överlämnades igår som personlig gåva till Lars Nittve från personalen på Moderna Museet.

Visbykonstnär medverkar så Moderna Museet blir lönsamt

 

 

 


Hemma i ateljén i Visby har Zigge Holmgren samlat familjen som 1700-talsporträtt i en porträttsamling på väggen och sig själv i skepnaden av en av sina idoler – som Mozart.

 

Peter Tillbergs målning av en glåmig skolklass, tyst sittande i sina bänkar, har blivit en av de mera kända politiska målningarna från 1970-talet.

Bilden har blivit symbolen framför alla andra för den svenska modellens djävulska förutsägbarhet. Här finns ingen plats för drömmar! Framtiden tycks redan inprogrammerad i barnasinnena, utom i ett enda fall.
En av eleverna vänder bort blicken från betraktaren, ut genom fönstret mot det diffusa landskapet man kan ana genom glaset. Hopp, trots eller kanske bara en stunds dagdrömmande som gör vardagen uthärdlig?

Tillbergs målning ”Blir du lönsam, lille vän” från 1971 är politiskt laddad, den har också ett tonfall av existentiell vanmakt.Det är inte bara den statsstödda kapitalismen som är hotet, utan livet självt...

Nu har visbykonstnären och fotografen Zigge Holmgren fått äran att utföra personalens 50-årspresent till Moderna Museets chef Lars Nittve.Tavlan överlämnades till Nittve under hans 50-årsdag i går.

Nittves porträtt har ersatt samtliga ansikten i Peter Tillbergs målning.
Givarna är Lars Nittves medarbetare och nu hoppas de givetvis att museet under hans ledarskap kommer att bli en framgång, att han blir lönsam?
- Dessutom hänger ju denna kända målning i Moderna Museets samlingar, påpekar Zigge Holmgren.
Samtidigt berättar han att det var en utmaning att sätta in Nittves porträtt i målningen, inte mindre än 27 gånger.

*

Zigge Holmgren, som vi för övrigt intervjuade här på kultursidorna i somras om sin verksamhet "POST-ART", berättar om sin fascination för 1700-talsmåleriet, hur han monterat in nu levande personers porträtt i äldre kända målningar, sedan manipulerat allt i sin dator, och skapat en helt ny bild med den gamla oljemålningens lyster och patinering.

Först var det bara en rolig grej, ett sätt att avbilda familjen och sig själv (som Mozart), sedan utvecklades idén vidare vilket han bland annat gjorde med Babben som Mona-Lisa.
Affärsidén har tydligen skapat genklang i vida kretsar och nu har verksamheten spritt sig så att han även får ta sig an moderna målningar.

- Det är mycket svårare med kända moderna målningar, vilket lätt kan uppfattas som missriktad komik, i dessa fall gäller det att hålla tungan rätt i munnen, menar Zigge Holmgren.


Text: Bengt Valentinsson