GOTLANDS TIDNINGAR 041009
Text (i sammandrag): Bengt Valentinsson
Foto: Krister Nordin
 
 
         
 

 

   

 

 

 
 
Monumental naturlyrik
 

 

Zigge Holmgren är mycket klar över motiven till de bilder som han från och med idag ställer ut på Galleri Villa Alskog. Motiven är brottstycken av gotländsk natur, ett stycke svensk naturlyrik med drag av klassisk romantik.
    Murarna, murbruket och de organiska former han använder finns det alldeles fullt av bara utanför husknuten i Visby. Han menar att hela naturen är full av konstverk.
    Under den här processen är det många gamla konstnärsideal som han inte längre upplever som "måsten".
    Det han vill åstadkomma är att lugna oroliga själar.
    ­Bilderna kan fylla samma funktion som en lång promenad i skogen, där man i ostörd avskildhet kan tänka en tanke hela vägen ut. En tillflyktsort. En stilla plats i en föränderlig värld. Naturens organiska form är alltid perfekt, en harmoni byggd på dess eget kaos, menar Zigge Holmgren klassiskt utbildad konstnär och fotograf som under senare tid gjort sig känd för sina Post Art-bilder där han monterar in ditt eget porträttfotografi i en känd målning.

 

 

Med hjälp av fotografier och programmet Photoshop som datorteknik vill han närma sig det slumpmässiga.
    ­Ungefär som när man använt ett bord länge, det blir håligheter och märken, repor och färgfläckar, vinfläckar och annat. Till slut blir det vackert åldrat, alldeles av sig själv. Eller som när man hittar farfars gamla fixeringsgulnade foton på vinden.
    Bilderna är i det digitala skedet uppbyggda i lager av murala strukturer och fragment av natur. Detta för att bryta ner bilden, en form av förstörande ­ en fantasi runt "ickeformen", bortom de bilder vi matas med varje dag.
    ­Jag vill hitta nya material så man kan känna strukturen, försöka åstadkomma en muralkänsla, säger Zigge Holmgren.
    Han tror och hoppas att det blir möjligt i en framtid. Hans bilder kan liknas vid klassiskt oljemåleri och fotolabbteknik ­ hantverksbetonat ­ fast digitalt. Bilderna printas sedan ut i en bläckstråleskrivare på bestruken konstnärsduk med färgbeständiga pigmentfärger, för att sedan fernissas för att stå emot tidens tand.
    -Tekniken ger mig samma tillfredsställelse

 

 

som måleriet när man plötsligt upptäcker sin målning. När jag började med de här redskapen så stämde allt plötsligt, filosoferar Zigge Holmgren.
    Nu får han uppleva den magin, och så finns bilden sparad i datorn, klar att skrivas ut.
    Som kolorist och romantiker har han försökt att förstöra det "vackra", det som försvårar seendet, i en form av renodlingsprocess.
    Han har också haft en dragning till att föreställa sig tillvaron när man är död, bilder som blir en Xerox-kopia på livet.
    ­Ett försök att läsa en kod mellan naturens finstilta rader. Som sidor ur en pekbok för vuxna. Lättsinne och djupsinne, menar Zigge Holmgren.
    Den digitala tekniken gör att bilderna kan reproduceras oändligt många gånger, men här har konstnären själv bestämt.
    ­Jag kommer aldrig att reproducera någon bild i mer än tre exemplar, säger han.
    Till och med den 13 januari kan utställningen "Monumental gotländsk naturlyrik" ses på galleri Villa Alskog.